Educatie

Waarom historische kennis thuishoort in de opleiding Verpleegkunde. Met een prachtig filmpje: The future of nursing.

Bekijk dit dossier

Educatie

Wij zijn ervan overtuigd dat geschiedenis in het onderwijs van toekomstige verpleegkundigen thuis hoort. Daarom ontwikkelt het Florence Nightingale Instituut van oudsher op vernieuwende wijze educatief materiaal. Dit doen we om studenten verpleegkunde inzicht te geven in de ontwikkelingen die het vak verpleging heeft doorgemaakt.

<
>

Geen gelopen race

Geschiedenis als vak in de opleiding van MBO- en HBO-studenten is nog een wilde droom en zeker geen gelopen race. Vragen als ‘wat heeft een student eraan’ en ‘hoeveel tijd kost het de docent’ overheersen. Hoe bereiken we die droom?

Sinds 1996 zit de geschiedenis van ons vak niet meer in het curriculum. Wat een misser is dat geweest! Hiermee is namelijk de vraag naar historische reflectie naar de achtergrond verdwenen. De uitdaging is nu om die vraag weer actueel te maken en flink aan te wakkeren. Het aanbod is er inmiddels wel. Vanaf januari 2015 staan 22 mooie onderwijsmodules voor MBO en HBO, gebaseerd op Activerende Didactiek, online.

Voor docenten is er een afgeschermde omgeving waar ze antwoorden en een uitgebreide toolkit kunnen raadplegen. Voor hen is het noodzakelijk om zich te laten registreren, voor studenten zijn de opdrachten op invulbare pdf’s zo te maken. Inmiddels ontvangen 150 Verpleegkunde-docenten, waaronder een 10-tal Vlaamse collega’s, de docentennieuwsbrief met extra informatie. Meer weten of inschrijven? Meld je aan op www.fni.nl/opdrachten-voor-het-onderwijs

<
>

Hoezo geschiedenis?

Het vak verpleging kan niet zonder historisch perspectief. De zorg staat immers aan de vooravond van grote veranderingen. Mensen worden ouder, leven langer, blijven langer thuis. Verpleegkundigen spelen in al die veranderingen een essentiële rol, en dat doen ze al sinds 1880. Het Florence Nightingale Instituut wil aankomend verpleegkundigen goed toerusten voor die rol. Studenten verpleegkunde moeten weten waar ze vandaan komen en hun wortels kennen. Dat maakt ze sterk voor de toekomst; hún toekomst.

<
>

Opdrachten voor het onderwijs

Speciaal voor MBO- en HBO studenten: ruim 20 educatieve opdrachten over de geschiedenis van de zorg

Bekijk dit dossier

<
>

Historische educatie

De verpleegkundige praktijk en de dilemma’s van vandaag zijn voortgekomen uit historische keuzes, handelingen, gebeurtenissen en ontwikkelingen. Verpleegkundigen maakten die keuzes, maar waarom en hoe? Als je dat snapt, begrijp je ook de actuele ontwikkelingen in hun context beter. Daarom is historische educatie zo nuttig.

<
>

Educatie als grabbelton

Is er eigenlijk wel behoefte aan de geschiedenis van de zorg? Die vraag heeft het Florence Nightingale Instituut aan tientallen docenten van HBO- en MBO-opleidingen voorgelegd. Het antwoord was unaniem positief. Er was vooral vraag naar modern educatief materiaal. We hebben op verzoek een ‘grabbelton’ gemaakt vol opdrachten. Resultaat is een educatiemagazijn over de historie van de zorg. De opdrachten variëren qua leerdoel, werkvorm en duur. Aan docenten de keuze wanneer ze welke opdracht willen inzetten. Het is eenvoudig de gewenste opdracht te vinden op basis van een paar variabelen. We zijn benieuwd naar de ervaringen van docenten én studenten.

<
>

Toolkit voor docenten

Wie les geeft op een HBO- of MBO-opleiding kan zich op deze website als docent registreren. Na verificatie krijg je toegang tot een afgeschermde docentenpagina. Hier vinden docenten per opdracht een toolkit met meer achtergrondinformatie, lessuggesties, tips, literatuur en natuurlijk de antwoordmodellen.

<
>

Beantwoord deze vraag en ontdek welke themadossiers voor jou interessant zijn.

De voor jou geselecteerde dossiers verschijnen naast elkaar. Je kunt via het pijltje in de rode balk aan de zijkant van het dossier verder klikken.

Verberg Ontdek wat deze site jou te bieden heeft